Wykończenie mieszkania jest przedsięwzięciem trudnym i kosztownym. Pochłania dużo czasu i środków finansowych. Wymaga odpowiedniej wiedzy, praktyki oraz podejmowania wielu trudnych wyborów. Jeżeli nie posiadamy specjalistycznej wiedzy potrzebnej do wykonania wielu prac wykończeniowych, najlepszym sposobem na zamieszkanie w naszym upragnionym domu lub mieszkaniu będzie skorzystanie z usług firm zajmujących się wykończeniami.
Przy wyborze odpowiedniej firmy często zwracamy uwagę na koszta robocizny, jednak często nasza kalkulacja z nimi związana może okazać się błędna. Koszty, jakie obejmują robociznę, nie zawsze są idą w parze z jakością wykonanych usług. Wśród ofert rynkowych znajdziemy ogromną ilość mniejszych lub większych firm, które ten sam zakres prac wyliczą na innym poziomie. Często zdarza się, że pewne firmy zawyżają wycenę swojej pracy nieadekwatnie do późniejszej realizacji.
Przeświadczenie o solidności firmy nie powinno wynikać z finansowej kalkulacji. Argumentem stojącym za zatrudnieniem danych fachowców, powinna być głównie pozytywna opinia poprzednich klientów i również portfolio dotychczasowych realizacji. Firmę wartą uwagi rozpoznamy również po wykonaniu jasnego i zrozumiałego kosztorysu oraz możliwości podpisania umowy na wykonane usługi.
Większość osób szuka firm wykończeniowych w głównej mierze do wykonania robót w nowych mieszkaniach. Deweloperzy oferują je najcześciej w tzw. standardzie deweloperskim, co poza kilkoma podstawowymi elementami wykończenia, pozostawia nabywcy wolną rękę w kwestii urządzenia mieszkania. Przykładowo, w inwestycjach mieszkaniowych WPB sp z o.o. znajdziemy mieszkania w standardzie deweloperskim, które można wykończyć samodzielnie lub z pomocą wyspecjalizowanej firmy. Osoby, które szukają gotowego mieszkania i nie chcą zaprzątać sobie głowy urządzaniem mieszkania istnieje możliwość kupna mieszkania pod klucz, którą oferują niektóre firmy deweloperskie.
Po znalezieniu kilku interesujących i wysłaniu zapytania ofertowego, otrzymamy informację zwrotną z przedstawioną ofertą. Niektóre ceny będą wyższe, a inne niższe. Cena całego przedsięwzięcia wynika z prac, jakie firma postanowiła zawrzeć w kosztorysie. Wielu klientów łapie się na podchwytliwy sposób przeliczenia robocizny. Firmy tworząc poszczególne etapy prac, nie wpisują w kosztorys niektórych czynności. Całościowa cena wydaje się niższa, jednak ostateczne koszta mogą okazać się dużo większe. Brak uwzględnienia w kosztorysie niektórych elementów wykończenia może spowodować, że za robociznę zapłacimy kilka razy więcej, niż przypuszczaliśmy. Przykład:
Wybieramy ofertę trzech firm XXX, YYY, ZZZ. Koszt robocizny za gładzie i pomalowanie pomieszczeń oscylują w kolejności - 3000 zł, 5000 zł, 8000 zł. Z naszej perspektywy wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca z firmą XXX. Jednak po zweryfikowaniu całości okazuje się, że dana firma nie ujęła w kosztorysie podwójnego wygładzenia ścian, szlifowania gładzi, dwukrotnego malowania oraz umieszczenia puszek rozdzielczych. Policzone zostało za to położenie jednej warstwy gładzi oraz pojedyncze malowanie. Przez tę sytuację, zmuszeni jesteśmy ponieść dodatkowe koszty za wykonanie dodatkowych prac. Dopłacamy więc kolejne 3 tys. zł za drugą warstwę farby i gładzi oraz dodatkowo około 2 tys. zł za pozostałe prace, takie jak szlifowanie. Cały koszt w tym procederze wyniesie nas 9 tys. zł.
Umowa zawarta z firmą stanowi zabezpieczenie dla klienta. Podpisanie takiej umowy jest dobrym rozwiązaniem, ale niestety nie zawsze jest praktykowane. Żadna firma nie chce na własny koszt naprawiać swoich błędów, więc przykłada się bardziej do należytego wykonania zleconych prac w pierwszym terminie. Umowa ułatwia późniejsze dochodzenie własnych praw, zwłaszcza jeżeli ewentualny konflikt z wykonawcą zakończy się w sądzie. Sam fakt podpisania umowy z firmą daje nam większe szanse na to, że dana firma przyłoży się i zapewni nam jak najlepszą jakość wykonania.
Głównie z polecenia. Najlepsze firmy wykończeniowe - nawet te najmniejsze - mają ogromną ilość stałych klientów. Ich kalendarz jest wypełniony zleceniami, bez konieczności specjalnego reklamowania się - robią to za nich zadowoleni klienci, polecając ich znajomym. W dobie internetu, Facebooka i innych portali społecznościowych jesteśmy w stanie sprawdzić praktycznie każdą firmę i uzyskać wszystkie interesujące nas informacje.