Likwidacja szkody i naprawa pojazdu jest zwykle długa i uciążliwa. Główny problem to ustalenie źródła wyceny......
Likwidacja szkody i naprawa pojazdu jest zwykle długa i uciążliwa. Główny problem to ustalenie źródlą wyceny - czy będą to systemy komputerowe Audatex lub Info-ekspert, czy cennik rzemieślniczy, stosowany przez warsztaty na danym terenie, jako najbardziej zbliżony do faktycznych kosztów. Towarzystwa bowiem stosują się do wyliczeń cenników komputerowych i nie chcą uznać cenników rzemieślniczych. Same weryfikują te cenniki, kwestionując robociznę, stawki za roboty blacharskie czy lakiernicze, dopasowując koszty rzekomo do średnich na danym terenie. Towarzystwa nie mają prawa tego robić, jednak wykorzystując swoją pozycję krzywdzą klienta, gdyż zaniżanie kosztów wpływa na jakość naprawy. Klienci mają prawo do pełnej restytucji pojazdu, w dowolnie wybranym warsztacie i nie może mieć to wpływu na wysokość odszkodowania. Potwierdzają to przepisy Kodeksu Cywilnego i ustawy o ubezpieczeniach, orzecznictwo Sądu Najwyższego i wykładnia UKNUiFE.
Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy rzeczoznawcy bądź kancelarii prawnej, a nawet skierować sprawę do sądu. Umowa ubezpieczeniowa nie może być tylko źródłem dochodu dla ubezpieczyciela, ale powinna gwarantować nasze prawa w przypadku kolizji lub kradzieży.
Opracowanie według stanu prawnego na 05.02.2013 r.